آفریقا قاره فرصت های آقتصادی
با دو دهه تجربه کالای خود را مرکز تجاری محراب در کشورهای نیجریه،سنگال و غنا بسپارید
اگر طرح اولویت همکاری با کشورهای منطقه را کنار بگذاریم، بهره بردن از ظرفیت تجارت با سایر نقاط جهان مطرح میشود و در این بین قاره آفریقا بستر بسیار مهمی به شمار میآید که ایران عملا آن را فراموش کرده است.
برآوردهایی که از میزان صادرات غیر نفتی ایران در سال 97 منتشر شد، نشان میداد که تاجران ایرانی توانستهاند بیش از 40 میلیارد دلار صادرات داشته باشند و همین امر تراز تجاری ایران را مثبت نگه داشت. این آمار مثبت که با وجود تحریمهای امریکا به دست آمد، نشان داد که ایران توانست راههایی برای تداوم تجارت خود با کشورهای مختلف جهان و به خصوص منطقه باز نگه دارد و همین مساله بررسی فرصتهای مغفول مانده در عرصه تجارت بینالمللی را پر اهمیت کرد. نخستین تاثیر این تغییر رویکرد خود را در واقعی کردن آمارها نشان داد. جایی که با هماهنگی صادرکنندگان، گمرک فرآیند اصلاح قیمتهای پایه صادراتی را کلید زد و اگر در آمارهای امسال، وزن صادرات ایران افزایش یافته اما ارزش صادرات پایین آمده، یکی از اصلیترین دلایل آن همین واقعیسازی ارزشهاست.
در کنار آن، نهادهای دولت و اتاق بازرگانی تلاش کردهاند، حرکت به سمت فرصتهای از دست رفته تجاری را کلید زده و بازارهایی را شناسایی کنند که یا تاکنون ناشناخته مانده یا ایرانیها کمتر در آنها حضور داشتهاند.